Lisää näkyvyyttä hakukoneoptimoinnilla

HakukoneoptimointiHakukoneoptimoinnilla (SEO, Search Engine Optimization) tarkoitetaan sellaisia toimenpiteitä, joiden tarkoituksena on parantaa sivuston tai sivujen sijoituksia hakukoneiden luonnollisen haun hakutuloksissa.

Käytännössä sivuja optimoidaan aina markkinaosuudeltaan ylivoimaista Googlea varten.

Hakukoneoptimointi lyhyesti

Miksi hakukoneoptimointia tehdään? Klikkausten jakautuminen Googlen hakutulossivullaSivuja optimoidaan, jotta ne saadaan sijoittumaan hakukoneissa mahdollisimman korkealle halutuilla hakusanoilla, ja siten sivustolle mahdollisimman paljon kävijöitä.

Toinen, usein unohdettu ja ylenkatsottu, motiivi on liikenteen laadun parantaminen. Haluathan sivuillesi mieluummin juuri sinun sisällöstäsi kiinnostuneita kävijöitä.

Ensimmäinen hakutulos kerää yli 42 % klikkauksista, joten se on paikka jolle haluat päästä.

Mitä hyötyä hakukoneoptimoinnista on?

Hakukoneet välittävät sivustoille käsittämättömän määrän liikennettä koko ajan. Niiden päämäärä on täyttää ihmisten tavoitteita (mm. tiedonhankinta- ja ostotavoitteet). Yritykset voivat hyödyntää tätä liikennettä tarjoamalla ihmisten tarpeisiin vastaavaa laadukasta ja relevanttia sisältöä. Laadukkaalla sisällöllä ansaittu liikenne on mahdollista konvertoida myynneiksi.

Esimerkki: Kuvitellaan, että sinulla on verkkokauppa, joka myy huuliharppuja. Verkkokaupassa on kuukaudessa noin 3 000 kävijää, joista 2,5 % eli 75 kävijää tilaa sieltä huuliharpun. Keskimääräinen tilaus on 80 €. Verkkokaupan myynti on siis noin 6 000 €/kk. Verkkokauppa sijoittuu yleisimmillä huuliharppuaiheisilla hakusanoilla Googlessa viidenneksi eli keräät jaossa olevista klikkauksista noin 5 %.

Verrataan tilastoja hakutuloksissa ensimmäisenä olevaan sivustoon: Koska sinun verkkokaupan 3000 kävijää on noin 5 % klikkauksista, saa ensimmäisenä oleva verkkokauppa 42,13 / 4,92 x 3000 = 25 689 klikkausta. Jos hakutuloksissa ykkösenä olevan verkkokaupan konversio on samaa luokkaa kuin sinun verkkokaupan, on ykkösen kuukausimyynti 51 378 € eli peräti 8,5-kertainen.

Esimerkin kaltaisilla laskutoimituksilla voit tehdä suuntaa antavia arvioita siitä, kuinka paljon klikkauksia tai myyntejä keräisit mikäli sijoituksesi Googlen hakutuloksissa muuttuisi – parempaan tai huonompaan.

Miten hakukoneoptimointia tehdään?

Googlen hakualgoritmi mittaa yli 200 tekijää, joilla se arvioi tietyn sivun merkityksellisyyttä suhteessa käyttäjän tekemään hakuun. Näiden tekijöiden avulla se myös määrittelee hakutulosten järjestyksen hakutulossivulla. Algoritmit eivät ole julkisia, joten optimointi vaatii ymmärrystä hakukoneista.

Nyt tarkkana jos haluat parantaa sivustosi sijoituksia hakutuloksissa!

Avainsanatutkimus on kaiken lähtökohta

  1. Luodaan lista hakusanoista ja hakusanayhdistelmistä, joilla potentiaaliset asiakkaasi voisivat tehdä Google-hakuja.
  2. Selvitetään löytyvätkö kyseiset sanat/sanayhdistelmät jo kotisivuiltanne.
  3. Käydään läpi kilpailijoiden kotisivut. Mitä hakusanoja he painottavat sisällössään? Millä hakusanoilla he mainostavat?
  4. Lisätään vielä avainsanalistan hakusanoihin liittyviä muita termejä, selvitetään niiden hakuvolyymit ja kilpailu.

Sisältö on kuningas, Content is King!

  1. Tuota kotisivuillesi uniikkia ja kiinnostavaa sisältöä.
  2. Kirjoita tarjoamistasi tuotteista ja palveluista, käytä omaa asiantuntemustasi.
  3. Kirjoita teksti asiakkaan näkökulmasta, mitä hyötyä kyseisistä tuotteista tai palveluista voisi olla hänelle?
  4. Kirjoittaessasi muista aikaisemmin tehty avainsanalista! Sisällytä avainsanoja tekstiin.
  5. Voit käyttää lähteitä, mutta älä kopioi. Google arvostaa uniikkia sisältöä. Jos kopioit, niin mörökölli sinut vieköön!

Titlet, otsikot ja meta-tiedot

  1. Title on yksittäisen sivun nimi tai otsikko, joka näkyy paitsi selaimen otsakerivillä myös hakutulossivulla (esim. tämän sivun title on ”Hakukoneoptimointi | Web-suunnittelu Pokis”). Title on optimoinnin kannalta erittäin tärkeä ja sen muodostamiseen kannattaa kiinnittää huomiota (ne avainsanat!). Sekä Google ja hakukoneiden kautta tulevat kävijät päättelevät titlestä mitä sivu oikeastaan käsittelee ja kuka sen on tehnyt.
  2. Meta description tai meta-kuvaus on lyhyt, parin lauseen mittainen kuvaus kyseisen sivun sisällöstä. Meta description ei näy varsinaisella sivulla eikä se vaikuta hakutuloksiin, mutta sitä voidaan käyttää ”mainostekstinä”. jonka tarkoitus on saada mahdollisimman moni klikkaamaan juuri kyseistä hakutulosta.
  3. Lähes yhtä tärkeitä ovat myös tekstin otsikot ja väliotsikot (<h1>, <h2>, <h3> jne.). Otsikot ja väliotsikot kertovat tietoa indeksoiville hakuroboteille mistä niitä seuraavissa kappaleissa puhutaan. Ne antavat myös viitteitä koko sivun aihealueesta.

Ulkoiset linkit ja linkkien rakentaminen

Ulkoiset linkit eli muilta sivustoilta omille sivuillesi osoittavat linkit ovat merkittävin yksittäinen tekijä, joka vaikuttaa sivujen sijoituksiin hakukoneissa. Linkkien määrän lisäksi myös niiden konteksti (ankkuriteksti, sijainti ja ympäröivä teksti) vaikuttavat.

  1. Linkkien rakentaminen eli ulkoisten linkkien hankkiminen on hakukoneoptimoinnin tärkeimpiä osa-alueita. Tämä on jatkuva prosessi eikä se pääty ennen kuin Google muuttaa algoritmejaan merkittävästi.
  2. Linkkien relevanssi (sama aihepiiri), auktoriteetti (aihepiirin arvostetuimmat sivustot), luotettavuus (linkkinaapuruston auktoriteetti) ovat myös tärkeitä.
  3. Tuota laadukasta sisältöä, jonka kävijät haluavat kysymättäkin jakaa muille (ns. linkkipyydys eli link bait).
  4. Tuota muille sivuille sisältöä, josta linkität omille sivuillesi (esim. artikkelipalvelut, lehdistötiedotteet ja muut julkaisut).
  5. Lisää linkkejä sosiaaliseen mediaan (esim. kirjanmerkki-, suosittelu- ja tägäyspalvelut).
  6. Lisää linkki laadukkaisiin linkkihakemistoihin.
  7. Pyydä linkkiä yhteistyökumppaneilta, alihankkijoilta, päämiehiltä, kollegoilta, ystäviltä jne.
  8. Selvitä, mistä kilpailijat ovat hankkineet linkkejä. Matki.
  9. Tee sivujen jakaminen käyttäjille helpoksi (esim. sähköpostisuosittelu-, Facebook-, Google+ ja Twitter-napit).

Hakukoneoptimointipalvelut

Tarvitseko apua hakukoneoptimoinnissa? Palveluihimme kuuluva:

  • Avainsanatutkimus
  • Tunnistamme ongelmia sivuston arkkitehtuurissa ja sisällössä
  • Ehdotamme ja teemme tarvittavat tekniset muutokset sivustolle
  • Ehdotamme ja teemme tarvittavat muutokset sivuston sisältöön, titleihin, otsikoihin, metatietoihin, leipätekstiin ja linkityksiin
  • Oikoluemme toimittamanne tekstit tai kirjoitamme ne itse
  • Helpotamme linkkien jakamista sosiaalisessa mediassa ja muualla
  • Autamme ulkoisten linkkien hankkimisessa

Ai niin, yksi juttu vielä… lisää tekstiin toimintakehotteita. Tässä esimerkki:
Kerro mitä tarvitset – Pyydä ilmainen tarjous!